مشکلات شایع پس از بچه دار شدن در روابط

مشکلات  زوجین در رابطه کودک محور

 تعدادی از مطالعات وجود دارد که نشان می دهد رضایت از رابطه، پس از تولد فرزند کاهش می یابد. نوزادان به مراقبت  زیادی نیاز دارند و برای والدین دشوار است که ارتباط زوجین خود را در اولویت قرار دهند. خانم دکتر مارال حقیقی کرمانشاهی به عنوان یکی از روانشناسان برجسته و باتجربه در تهران در ادامه به بررسی این مساله پرداخته اند. در ادامه با ما همراه باشید:

مشکلات زوجین در رابطه کودک محور

همانطور که کودکان رشد می کنند و استقلال بیشتری به دست می آورند، برخی از والدین همچنان تمام انرژی خود را صرف فرزندان خود می کنند و چیزی برای شریک زندگی خود باقی نمی گذارند. این رابطه کودک محور می شود زیرا زن و شوهر از یکدیگر جدا می شوند و بیش از حد با فرزندان خود درگیر می شوند. اگرچه والدین ممکن است نیت خوبی داشته باشند، اما یک رابطه کودک محور می تواند عواقب منفی برای کل خانواده داشته باشد.

رابطه کودک محور زمانی است که والدین به جای ارتباط بین  زوجین روی فرزندان تمرکز می کنند. در حالی که بسیار مهم است که به نیازهای جسمی، عاطفی و دلبستگی فرزندان خود  هم پاسخ دهید، اما یک رابطه کودک محور فراتر از این است.در رابطه کودک محور خواسته های فرزندان بر نیازها و سلامت ازدواج اولویت دارد. این امر والدین را از نظر جسمی و روحی خسته می کند. یکی از والدین یا هر دو می توانند بیش از حد با فرزندان خود همزاد پنداری کنند و از زوج خود جدا شوند. رابطه کودک محور می تواند مشکلات زیادی را برای زوجین و به خصوص فرزندانشان ایجاد کند.

کودکان انتظار سطح معینی از توجه  از والدین خود را دارند. اگر دائماً آنها را به توجه عادت دهید، این به هنجار آنها تبدیل می شود. این می تواند این باور را ایجاد کند که زندگی همه حول محور آنها می چرخد. آنها ممکن است سعی کنند در مکالمات شما با همسرتان شرکت کنند یا حتی زمانی که روی آنها تمرکز نمی کنید بین شما دو نفر قرار بگیرند.

آنها ممکن است برایشان سخت باشد که تنها باشند و از شما انتظار دارند که وقتی کاری ندارند آنها را سرگرم کنید. زمانی که شما فوراً به آنها پاسخ ندهید، کودکان ممکن است ناراحت شوند یا  بد رفتار کنند. آنها ممکن است انتظار داشته باشند که دیگران نیز به آنها توجه کنند، که می تواند در روابط دیگر آنها مشکل ایجاد کند.

مشکلات ناشی از کودک محوری در بین زوجین

 مشکلات ناشی از کودک محوری در بین زوجین

مرزها ضعیف می شوند

براساس مطالعات انجام شده در زمینه روانشناسی و مشاوره تخصصی کودک، یک رابطه کودک محور باعث ایجاد مرزهای ضعیف با فرزندان شما می شود. آنها ممکن است در احترام گذاشتن به  شماوالدین مشکل داشته باشند. مرزها در روابط مهم هستند. بدون مرزها، هیچ محدودیت و انتظارات روشنی برای رفتار کودک شما وجود ندارد. این می تواند عدم امنیت عاطفی را ایجاد کند که می تواند باعث اضطراب در کودکان شود. مرزهای سالم با پیامدهای مؤثر برای کودکان خوب است و به آنها کمک می کند تا بزرگسالانی مسئولیت پذیر شوند.

ادامه مطلب  بهترین رستوران های جاده چالوس

 

کودکان با مشکلات بزرگسالان درگیر می شوند

اگر محدودیت های ضعیف مشکل ساز باشد، کودکان می توانند خود را با مشکلات بزرگسالان درگیر کنند. این امر به ویژه برای کودکان مضر است زیرا معمولاً هیچ کاری نمی توانند در مورد این موضوع انجام دهند، به جز نگرانی در مورد آن. همچنین، کودکان بدون مرزهای مشخص ممکن است خود را وارد بحثهای والدینشان کنند.

انجام این کار ممکن است باعث شود آنها طرف یکی از والدین  را انتخاب کنند و یکی از آنها  را در مقابل دیگری قرار دهند. اگر اغلب از همسرتان به فرزندتان شکایت می کنید، این به فرزندتان آسیب می رساند. آنها ممکن است احساس کنند که باید از همسرتان دفاع کنند یا از شما حمایت کنند. در هر صورت، این کار بدگویی پشت سر همسرتان  برای فرزند شما مناسب نیست.

 

کودکان نسبت به احساسات والدین احساس مسئولیت می کنند

مشکل دیگر تمرکز بر فرزندتان به جای همسرتان این است که ممکن است برای حمایت عاطفی به فرزندتان تکیه کنید. تیم مشاوره یکی از معتبرترین مراکز روانشناسی در تهران اعتقاد دارند که این می تواند برای کودک گیج کننده و برانگیزاننده اضطراب باشد. وقتی از همسرتان دور می شوید، ممکن است از فرزندتان انتظار داشته باشید که آرامش و درک شما را فراهم کند. با این حال، کودک شما ممکن است نداند چگونه به نیازهای عاطفی شما پاسخ دهد و ممکن است شروع به عمل کند. این امر کودک را در نقش والدین قرار می دهد، زیرا قرار است والدین به نیازهای عاطفی فرزندشان رسیدگی کنند. کودک ممکن است فشار زیادی را احساس کند و شروع به دور شدن از والدین کند و از وابستگی بیش از حد آنها رنجیده شود.

 

کودکان می توانند مشکلات رابطه را تجربه کنند

کودکان با تماشای کارهای شما بهتر یاد می گیرند نه با گوش دادن به آنچه می گویید. اگر ازدواجی کودک محور دارید و به فرزندتان یاد می دهید که این کار را انجام دهد.کودکان  ممکن است مشکلات زیادی  برای ایجاد روابط سالم داشته باشند، زیرا ارتباطات سالم برای  آنها الگوبرداری نشده است. ممکن است مدیریت موثر تعارض برای آنها سخت باشد و ممکن است از آن اجتناب کنند.وابستگی متقابل می تواند یک مفهوم خارجی  برای آنها باشد، زیرا ممکن است روابط را همه یا هیچ بدانند. در واقع،  ایجاد روابط ممکن است برای کودکان  دشوار باشد و ممکن است در روابط صمیمی انتظارات غیر واقعی داشته باشند.

با توجه به رویکردهای روانشناسی در جوامع امروزی، یک رابطه کودک محور می تواند تأثیر منفی بر ازدواج و فرزندان شما داشته باشد. اگر رابطه شما کودک محور شده است و باعث ایجاد مشکلاتی در خانواده شما می شود، درمان می تواند کمک کننده باشد. وقتی روی داشتن یک ازدواج سالم تمرکز کنید، فرزندانتان سود خواهند برد.

مشکلات شایع پس از بچه دار شدن در روابط

مشکلات  شایع پس از بچه دار شدن در روابط

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد تنش و مشکلات در روابط پس از زایمان، خستگی است. کمبود خواب می تواند تأثیر زیادی بر زندگی روزمره داشته باشد و در نظر گرفتن گزینه هایی برای مدیریت آن مفید است. به عنوان مثال، زمانی که کم خوابی شروع می شود، یکی از والدین ممکن است نیاز داشته باشد مدتی را در اتاق دیگر بخوابد.والدین جدید نیز اغلب وقت کمی دارند. ساعاتی که قبلاً برای معاشرت، استراحت و کارهای خانگی استفاده می شد را می توان به شدت کاهش داد و این می تواند پویایی یک رابطه را تغییر دهد.

ادامه مطلب  خرید لایک اینستاگرام رایگان

پول – یا فقدان آن – نیز می تواند عامل استرس زوج ها باشد. برای بسیاری از والدین جدید، سازگاری با زندگی با درآمد کاهش یافته یا یک حقوق می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد. اغلب، مسائل عاطفی زیربنای مسائل پولی وجود دارد، مانند از دست دادن استقلال مالی یا احساس فشار ناشی از تامین نیازهای خانواده. یکی از شرکا ممکن است به جای اینکه در محل کار باشد، خود را با زندگی در خانه با نوزاد وفق دهد. بنابراین می تواند به مسائل اساسی  بین زوجین  دامن بزند.

با آمدن اولین نوزاد، دو نفر که مهمترین افراد در زندگی یکدیگر بودند، اکنون به  یک شخص سوم دیگر  (یا بیشتر با دوقلو یا چند قلو) مسائل  بسیار مهمی دارند که باید به آنها فکر کنند. برخی از والدین این انتقال توجه  برایشان سخت است  و با این واقعیت دست و پنجه نرم می کنند که دیگر در خط مقدم ذهن شریک زندگی خود نیستند.

وقتی مادر روی فرزندشان تمرکز می کند، همسر در  زندگی ممکن است احساس حاشیه کند. مهم است که بدانیم نقش ها چگونه ممکن است تغییر کنند و چگونه این احساس می تواند هر دو والدین را تغییر دهد. همچنین مفید است که در طول روز با یکدیگر صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی مثبت یا چالش برانگیز بوده است و درک درستی از روز دیگری به دست آورید.

 

فرزندان و تأثیر آنها بر یک رابطه یا ازدواج

بچه دار شدن یکی از بزرگترین دوره های تغییری است که یک زن و شوهر تا به حال تجربه می کنند و این در سراسر خانواده بزرگ و حتی در محل کار نیز منعکس می شود. هنگامی که یکی از والدین یا هر دو به سر کار باز می گردند، مشکلاتی پیش می آیند که والدین نقشهای خود را تغییر می دهند و با هویت جدید خود به عنوان والدین سازگار می شوند. در این مرحله، زوجها واقعاً می توانند فلسفه های خود را در مورد زندگی خانوادگی، اینکه چقدر خود را برای آن آماده کرده اند و چقدر آماده سازش هستند، آزمایش کنند.

زوجها همچنین می توانند آنقدر عاشق بچه هایشان باشند یا آنها را مجذوب خود کنند که رابطه شان را متوقف کنند و به خودشان بگویند که خوب است. این می تواند ماه ها یا حتی سال ها بدون قرار ملاقات، زندگی جنسی یا خوابیدن در یک تخت ادامه یابد. مسائل و رنجش ها زمانی می توانند مدیریت شوند که باید پخش و حل شوند.  شاید می توانید به خودتان بگویید وقتی بچه ها بزرگتر شوند، یا وقتی مدرسه را شروع می کنند، اوضاع بهتر می شود، اما اگر بیش از یک فرزند دارید، این می تواند به این معنا باشد که مشکلات برای سالها مورد توجه قرار نگرفته است.

ادامه مطلب  رزرو تور استانبول ارزان در سایت لحظه آخر

پیشگیری ازآسیب به  رابطه  زوجین بعد از تولد کودکان

برای پیشگیری ازآسیب به  رابطه  زوجین بعد از تولد کودکان می توانید این موارد را رعایت کنید:

نسبت به هم بخشش پیدا کنید

پدر و مادر شدن با استرس همراه است، به خصوص در مراحل اولیه تولد نوزاد کمبود خواب، هورمونها، برنامه های دیوانه وار و کارهای بی پایان می تواند منجر به اظهارنظرهای پرخاشگرانه و منفعلانه شود. بخشش، شفقت و درک کلید غلبه بر این لحظات است.

با وقت گذاشتن با هم رابطه خود را تقویت کنید اگرچه ممکن است گفتن آن آسان تر از انجام دادن باشد، شما باید زمانی را در اختیار داشته باشید که به این موضوع بپردازید که چرا با هم هستید و چه چیزی در رابطه شما خاص و متفاوت است.

 

روی مراقبت از خود نیز تمرکز کنید

اغلب مراقبت از خود آخرین چیزی است که در لیست والدین پرمشغله قرار می گیرد. بچه ها و کار در اولویت اول قرار دارند، بعد از آن رابطه،با این حال، اگر کمی برای خود وقت بگذارید، در تمام زمینه های دیگر بهتر عمل خواهید کرد. برقراری ارتباط با دوستان، یک حمام طولانی مدت یا یک رفت و آمد سریع به باشگاه، همگی از راههایی هستند که از نظر زمانی کارآمد هستند و می توانند تغییرات اساسی در روحیه شما ایجاد کنند.

روی مراقبت از خود نیز تمرکز کنید

به محض بروز مشکلات در مورد آنها صحبت کنید

صحبت کردن در مورد چیزهایی که در مورد آنها نشخوار می کردید را به تعویق نیندازید. مشکلات را در اسرع وقت حل کنید. با یکدیگر ملایم باشید زیرا زمانی که خسته و غرق هستید، ممکن است ارتباط موثری برقرار نکنید. این می تواند منجر به سرزنش و اتهامات شود تا بحث سازنده تر.

صبر کنید تا بتوانید زمانی را برای تنهایی پیدا کنید، بررسی کنید که زمان خوبی برای هر دوی شماست، و با آنچه امیدوارید و نیاز دارید متفاوت باشید، شروع کنید.

 

در نقش های جدیدتان به یکدیگر احترام بگذارید

بررسی منظم در مورد یادگیری، بینش، ایده ها و رویکردهای مختلف فرزندپروری بخش سالمی از ایجاد مهارتهای فرزندپروری شما با یکدیگر است. سعی کنید انعطاف پذیر بمانید و به جای قوانینی که باید رعایت شوند، ایده هایی را برای بررسی به یکدیگر ارائه دهید. ممکن است یکی از والدین به دلیل نقشی که با بچه ها بازی می کند، اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه چیزی برای بچه ها مفید است، داشته باشد.

مهم است که به آن اطلاعات احترام بگذاریم تا به زندگی روزمره کودکان کمک کنیم. با این حال، حامل دانش باید به والدین دیگر اجازه دهد تا سبک و رویکرد فرزندپروری خود را نیز بیابند. شاید بینش ها و ایده های جدیدی مطرح شود که می تواند در همه جا مفید باشد. بچه ها تا زمانی که پیام های متناقضی دریافت نکنند یا شاهد جنگ قدرت بین والدین خود نباشند کاملا سازگار هستند.

حتما ببینید

چالش برای دریافت لایک رایگان

خرید لایک اینستاگرام رایگان

در این مقاله می خواهیم به نحوه دریافت لایک رایگان در اینستاگرام بپردازیم. امروزه اینستاگرام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آراد برندینگ